Arbejdsmiljø | 29. maj 2026

Byggefagenes Samvirke og Region Hovedstaden underskriver aftale mod asbest.

Fredag den 24. marts 2026 underskrev formand for arbejdsmiljøudvalget i Byggefagenes Samvirket Christian Ingebrekt og regionsrådsformand Lars Gaardhøj en ny aftale, som forpligter regionen til at styrke indsatsen mod asbest på regionens byggepladser.

Rune Eltard-Sørensen Journalist, redaktør og kommunikation hos Byggefagenes Samvirke

Region Hovedstaden udfører hvert år godt 500 renoverings- og anlægsprojekter. Størstedelen i bygninger, der er opført på et tidspunkt, hvor asbest og andre miljøproblematiske stoffer var en almindelig og udbredt del af byggeriet.

Dermed risikerer de bygningshåndværkere, der udfører arbejdet, dagligt at blive eksponeret for kræftfremkaldende partikler og støv, som det tidligere har været tilfældet i forbindelse med renovering af Herlev Hospital.

Derfor er det også med stor glæde og stolthed, at formanden for Byggefagenes Samvirkes Arbejdsmiljøudvalg, Christian Ingebrekt, fredag underskrev en aftale med Region Hovedstaden, der forpligter regionen til at styrke indsatsen imod asbest.

“Der er stadig alt for mange bygningsarbejdere, der udsættes for asbest, og derfor glæder det mig, at Danmarks snart største bygherre åbner for konstruktive løsninger i tæt samarbejde med fagbevægelsen. Den nye aftale kan være med til at give medarbejderne i byggeriet mere tryghed og sundhed i deres arbejdsliv,” siger Christian Ingebrekt.

Han kalder initiativet ”et vigtigt skridt i den rigtige retning” og håber, at den nye aftale tjener som ”inspiration for resten af branchen”.

Først af sin slags

Men den nye aftale indfører Regionen Hovedstadens Center for Ejendomme en ensartet metode, hvor forundersøgelser bliver gjort til en fast og permanent del af byggeprojekter i ældre byggeri.

Samtidig skrues der op for kommunikationen og dialogen med de udførende entreprenører, ligesom uddannelse i håndtering af miljøproblematiske stoffer bliver gjort obligatorisk for projektlederne.

Målet er, at alle parter – fra Region Hovedstaden til de udførende – har det fulde overblik, inden arbejdet igangsættes, og at der reageres og handles i overensstemmelse med de gældende krav og retningslinjer, hvis asbest eller andre farlige stoffer alligevel dukker op undervejs.

Aftalen er en af de første af sin slags i Danmark, og den forpligter regionen ud over det, som loven kræver.

Regionsrådsformand, Lars Gaardhøj (S), der underskrev aftalen sammen med Christian Ingebrekt ved et arrangement på Gentofte Hospital fredag d. 24. april, håber at udbrede indsatsen til hele region Østdanmark, når Region Hovedstaden og Region Sjælland fusionerer i 2027.

”Jeg er utrolig glad for og stolt over, at vi som region og offentlig bygherre nu kommer til at tage et langt større ansvar og går forrest. Med den nye aftale kommer vi til fast at lave miljøscreeninger, uddanne alle projektledere og insistere på dialog og en tydelig ansvarsfordeling mellem os som bygherre og de entreprenører, vi samarbejder med. Med andre ord skruer vi op for kvalitet, systematik og kommunikation, og det gør vi for at sikre, at renoveringer og ombygninger foregår trygt og sikkert på alle vores hospitaler og øvrige matrikler,” siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj

Fortiden skræmmer

Rigshospitalet, Herlev-, Gentofte- og Hvidovre Hospital er alle eksempler på byggeri opført på et tidspunkt, hvor asbest, PCB og andre miljøproblematiske og potentielt sundhedsskadelige stoffer var en almindelig og udbredt del af byggeriet.

Der har været store udsving i håndteringen af materialet og arbejdsprocesserne fra byggeprojekt til byggeprojekt.

Dagbladet Information afslørede i 2024, at håndværkere blev sat til at renovere Herlev Hospital, selvom asbest var konstateret. Det førte til skarp kritik af Region Hovedstaden for manglende sikkerhedsforanstaltninger.

Sagen medførte krav om redegørelse og en opstramning af kontrollen, hvilket er baggrunden for den nye aftale.

Den nye model er udover Byggefagenes Samvirke også udviklet i samarbejde med Arbejdstilsynet og Danske Byggefag


Relaterede artikler


Din hverdag

Når arbejdet gør ondt

INTERVIEW: 24-årige Line Bødker er ikke dækket af ny forsikring fra Pension Danmark, men kunne godt tænke sig bedre tilbud om genoptræning efter de arbejdsskader, som giver hende smerter i hverdagen. Af Rune Eltard-Sørensen, journalist. Line Bødker er 24 år, uddannet bygningsmaler og elsker sit fag. Men hendes hverdag rummer også en anden virkelighed: Arbejdsskader, …


Malernyt

Klik ind og læs juli nummeret af Malernyt Malernyt_Juli_2026.pdf Eller lyt til udvalgte artikler læst op Malernyt oplæst. – Malerneshus


Storkøbenhavn

𝐃𝐞𝐦𝐨𝐤𝐫𝐚𝐭𝐢𝐞𝐭𝐬 𝐝𝐚𝐠.

𝐆𝐞𝐧𝐞𝐫𝐚𝐥𝐟𝐨𝐫𝐬𝐚𝐦𝐥𝐢𝐧𝐠 𝐢 𝐌𝐚𝐥𝐞𝐫𝐧𝐞𝐬 𝐅𝐚𝐠𝐟𝐨𝐫𝐞𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐒𝐭𝐨𝐫𝐤ø𝐛𝐞𝐧𝐡𝐚𝐯𝐧 𝘰𝘯𝘴𝘥𝘢𝘨 𝘥𝘦𝘯 22. 𝘢𝘱𝘳𝘪𝘭 2026.43 𝑚𝘦𝑑𝘭𝑒𝘮𝑚𝘦𝑟 𝑏𝘳𝑢𝘨𝑡𝘦 𝘥𝑒𝘯 𝘴𝑚𝘶𝑘𝘬𝑒 𝑓𝘰𝑟𝘢̊𝑟𝘴𝑎𝘧𝑡𝘦𝑛 𝑝𝘢̊ 𝘨𝑒𝘯𝑒𝘳𝑎𝘭𝑓𝘰𝑟𝘴𝑎𝘮𝑙𝘪𝑛𝘨 𝘪 𝘧𝑎𝘨𝑓𝘰𝑟𝘦𝑛𝘪𝑛𝘨𝑒𝘯.𝘝𝑖 𝑠𝘵𝑎𝘳𝑡𝘦𝑑𝘦 𝘮𝑒𝘥 𝘢𝑡 𝑠𝘺𝑛𝘨𝑒 “𝘋𝑒𝘵 𝘦𝑟 𝑖 𝑑𝘢𝑔 𝑒𝘵 𝘷𝑒𝘫𝑟, 𝘦𝑡 𝑠𝘰𝑙𝘴𝑘𝘪𝑛𝘴𝑣𝘦𝑗𝘳” 𝑜𝘨 𝘴𝑚𝘶𝑘𝘵 𝘭ø𝘥 𝘥𝑒𝘵. 𝐷𝘦𝑟𝘦𝑓𝘵𝑒𝘳 𝘨𝑖𝘬 𝘷𝑖 𝑡𝘪𝑙 𝑑𝘢𝑔𝘴𝑜𝘳𝑑𝘦𝑛. 𝘐𝑣𝘢𝑛 𝐻𝘢𝑛𝘴𝑒𝘯 𝘣𝑙𝘦𝑣 𝑣𝘢𝑙𝘨𝑡 𝑠𝘰𝑚 𝑑𝘪𝑟𝘪𝑔𝘦𝑛𝘵 𝘰𝑔 𝑠𝘵𝑦𝘳𝑒𝘥𝑒 𝑑𝘢𝑔𝘦𝑛 𝑝𝘳æ𝘤𝑖𝘴𝑡 𝑜𝘨 𝘰𝑟𝘥𝑒𝘯𝑡𝘭𝑖𝘨𝑡, 𝘭𝑖𝘨𝑒𝘴𝑜𝘮 𝘯𝑎̊𝘳 𝘩𝑎𝘯 …


København

Ordinær generalforsamling med kongres.

Husk, at onsdag den 22. april 2026 kl. 16.00 er der ordinær generalforsamling i Malernes Fagforening Storkøbenhavn, hvor der udover den almindelige dagsorden også skal behandles forslag og valg af delegerede til Malerforbundets 36. ordinære kongres. Hør her den skriftlige beretning DAGSORDEN1. Valg af dirigent samt tilforordnede2. Protokol – protokollen vil ligge til gennemsyn i …