Mange gode takter i det nye regeringsgrundlag
Nu får Danmark endelig en ny regering, og det friske regeringsgrundlag rummer heldigvis flere rigtig gode nyheder.
Når jeg dykker ned i de politiske planer, er der flere afgørende punkter, der rammer plet:
En værdig Arne-pension: Retten til tidlig pension bliver forbedret markant. At ydelsen hæves med 3.000 kroner om måneden, og at den planlagte forhøjelse af aldersgrænsen droppes, er en kæmpe håndsrækning til de mennesker, der har haft de længste og hårdeste arbejdsliv. De fortjener en værdig tilbagetrækning
Målrettet fagforeningsfradrag: Regeringen lover at styrke den danske model. Det vil de blandt andet gøre ved at målrette fradraget for fagforeningskontingent til os i de overenskomstbærende fagforeninger. Det er et fantastisk greb, der vil styrke de faglige fællesskaber og belønne dem, der faktisk tager ansvar for løn- og arbejdsvilkårene på de danske arbejdspladser.
Kontant afregning mod arbejdskriminalitet: Initiativerne til at styrke kampen mod arbejdskriminalitet og økonomisk kriminalitet er tiltrængte og gode skridt på vejen mod en langt mere lovlydig byggebranche.
Jeg hæfter mig desuden ved, at regeringen sort på hvidt skriver, at de vil øge ligheden og mindske den økonomiske ulighed i Danmark. Det er stærke og rigtige ambitioner. Når det er sagt, bliver det dog overordentlig interessant at se, hvordan de planer reelt skal hænge sammen med de bebudede, store skattelettelser til de absolut højeste indkomster.
Alt i alt er der mange gode takter at bygge videre på. Nu glæder vi os til at møde det nye ministerhold og fortsætte dialogen så man kan få ført de her planer ud i livet på en ordentlig måde.

