Malerfaget | 11. maj 2022

Årets Farvepris går til Arbejdermuseet

godt arbejde

Malersvende, arkitekter og konservatorer blev i dag hyldet for deres renoveringsprojekt på Arbejdermuseet, da Farveprisen 2022 blev uddelt.

Gamle maleteknikker, håndværksmæssig flid og en god portion tålmodighed har alt sammen ført den ikoniske festsal i Arbejdermuseet tilbage til sin gamle grundform. I mange måneder har arkitekter, konservatorer og malere arbejdet tæt sammen i et fænomenalt renoveringsprojekt.

Resultatet blev i dag hyldet, da Arbejdermuseet modtag Årets Farvepris for renoveringsprojektet.

Prisen blev overrakt af Per Vangekjær, der er formand for Danske Malermestre. Han roste det enorme forarbejde, der har været fra arkitekterne og konservatorernes side med at undersøge de mange farvelag og fremkalde de gamle dekorationer og udtryk.

Og så havde han en særlig tak til malersvendene, der har knoklet med ådringer, marmoreringer, forgyldninger og skønvirkedekorationer.

Formanden for Danske Malermestre, Per Vangekjær, stod på Arbejdermuseets talerstol og hyldede på flotte håndværk.

”Farveprisen handler i høj grad også om malerarbejde, så jeg vil gerne rose de dygtige folk, der har stået for det praktiske – nemlig svendene fra Gentoftemaleren, fra Sydkystens Malerfirma og fra Hvidtfelt og Hansen. Godt gået, lød fra det Per Vangekjær.

Også arkitekt på projektet, Signe Baadsgaard, havde stor respekt for malernes arbejde:

Arkitekt Signe Baadsgard uddelte stor ros til de malere, hun i flere måneder har arbejdet tæt sammen med i restaureringsprojektet.

”Jeg synes, det er fantastisk, hvad malerne kan i dag. Det har været en stor fornøjelse at arbejde sammen med alle de malere, der har gået herinde. Jeg sætter stor pris på jeres store tålmodighed og engagement”.

Museumsdirektør for Arbejdermuseet, Søren Bak Jensen, takkede for prisen og udtrykte sin store tilfredshed med resultatet og ”det helt fantastiske håndværk, vi har været vidne til.”

Søren Bak Jensen, der er direktør for Arbejdermuseet, fortalte, hvordan farver – særlige de røde – kan have stor betydning for politik og samfundsværdier.

En af de Malersvende, der har været med til renoveringen, er Mille Westergaard, der sidste år brugte mange arbejdstimer på at genskabe en frise fra omkring 1913, der blev fundet frem under mange lag maling i museets trappeopgang.

”Det har været sjovt at være med til, men det har også krævet meget tålmodighed,” har Mille Westergaard tidligere udtalt til Fagbladet Maleren.

Malersvend Mille Westergaard fra Gentoftemaleren fik sin sag for, da hun sidste år gav sig i kast med de gamle maleteknikker under restaurationen af den gamle festsal, hovedtrappe og foyer.

OM FARVEPRISEN

Farveprisen blev indstiftet i 2006, og gives til projekter, hvor farvesætningen er gjort til en vigtig og fremtrædende del af projektet – såvel nybyggeri som renovering. Det er afgørende for tildelingen af Farveprisen, at farvesætningen og malerarbejdets udtryk er en del af bygningen på lige fod med arkitektur, materialevalg, inventar mv., og at der er tale om et bevidst valg hos beslutningstagerne.
Komiteen bag Farveprisen er: Arkitekt Lone Wiggers, Danske Arkitekter, rektor, arkitekt Sven Felding, Kunstakademiets Arkitektskole, projektkonsulent Ann Bergithe Trampe Broch, Bygherreforeningen, billedkunstner Bodil Nielsen, Akademirådet, tidl. malermester Leon Telvig, malermester Jacob Jørgensen, direktør Ole Draborg, Danske Malermestre og malermester Per Vangekjær, formand for Danske Malermestre.


Del: