Dårlig planlægning og tidspres går ud over sikkerheden og den faglige stolthed
Debatindlæg af næstformand Tonny Olsen
2019 bliver – som de forrige år- et år med fremgang i byggesektoren. Øget boligbyggeri, produktivitet samt en højere beskæftigelse er, hvad vi kan forvente i år ifølge Dansk Byggeris konjunkturanalyse fra marts.
Og det er da glædeligt, at der er gang i byggesektoren, der beskæftiger mange faggrupper. Men hastværk er lastværk. Og det tidspres og den dårlige planlægning af arbejdet, vi desværre oplever ude på byggepladserne, har alvorlige konsekvenser.
Vi ser, at Malerforbundet medlemmers helbred og faglige stolthed kommer under pres, når tiden er knap og planlægningen for dårlig. Malerne er som regel den sidste faggruppe, der afslutter byggeprojektet med at det sidste finish.
Men det betyder også, at det er maleren, der lider under en overskredet tidsplan og bliver pålagt at indhente urealistiske timeplaner, der ofte ikke tager højde for de nødvendige tørretider.
Presset i byggeriet skaber først og fremmest et dårligt arbejdsmiljø. En intern undersøgelse fra sidste år viser, at hele 45 procent af Malerforbundets medlemmer har følt sig stressede hver dag eller af og til inden for de seneste måneder.
Der er ikke noget galt i at have travlt. Men når det både går ud over medarbejdernes sundhed, sikkerhed og faglige stolthed, må det være på tide at se på, om det ikke kan gribes anderledes an?
Og vi hører ofte fra medlemmer, at tidspres og urealistiske arbejdsplaner tynger dem. Dertil kommer, at det går ud over kvaliteten af arbejdet. Malerforbundets medlemmer har generelt en stærk faglighed med stor respekt for håndværket.
Desværre lider den faglige stolthed et knæk, når man må gå på kompromis med kvaliteten. 31 procent af medlemmerne giver i samme undersøgelse udtryk for, at de er bekymrede for manglende faglig stolthed.
Der er ikke noget galt i at have travlt. Men når det både går ud over medarbejdernes sundhed, sikkerhed og faglige stolthed, må det være på tide at se på, om det ikke kan gribes anderledes an? I sidste ende kan kunden vel heller ikke være tilfreds med resultatet, der uden tvivl må bare præg af hastværksarbejde.
Jeg håber, at arbejdsgivere og bygherrer snart vil indse, at jo bedre og mere realistisk planlægning af arbejdet, jo bedre resultat får de i sidste ende.