| 12. september 2023

Guide: Sådan er du en god kollega

Trivselsekspert Jon Kjær Nielsen, der er foredragsholder og forfatter til bøgerne Arbejdsglæde på 6 uger og 100 tips til arbejdsglæden, giver dig her 6 gode råd til at blive en endnu bedre kollega

Bragt i Fagbladet Maleren første gang i juni 2022

1.Spørg om hjælp

Noget af det allerbedste, du kan gøre som kollega, handler om at hjælpe. Det er godt at være god til at spørge andre, om de har brug for hjælp. Mindst lige så vigtigt er det, at du selv beder om hjælp. Studier viser, at vi bedst kan lide de mennesker, vi hjælper. Det er altid positivt at være sød ved folk, men rækker man ud og beder om hjælp, skaber det en stærk samhørighed.  

2. Ros din kollega 

Vi har en tendens til at tro, at mennesker ved, hvad vi tænker om dem. Men prøv at vær opmærksom på, at du får sagt det højt, når kollegaen laver noget dygtigt fagligt eller er en hjælp for dig personligt. Ros vedkommende og være konkret, når du gør det. Alle har et behov for at blive set og føle sig værdifulde. 

3. Lav noget socialt sammen 

Det er en god idé at ses til noget socialt – også oftere end én gang om året til julefrokost. Når vi mødes under andre rammer end på arbejdet, kommer vi i tanke om, at vores kolleger også eksisterer uden for arbejdspladsen og ikke er defineret af den. Det bringer os tættere sammen, og alle kan tage initiativ til en fredagsbar, en middag eller en bowlingtur. 

4. Husk at fejre succeserne 

En highfive eller en fejrings-øl. Ritualet betyder ikke så meget, men det er vigtigt at huske at fejre det, der går godt. Det bringer dig tættere sammen med dine kolleger, og I understreger over for hinanden, at det I laver, er indsatsen værd. 

5.Fortæl, når du har begået en fejl 

Det er vigtigt at fejre, men det er ligeså vigtigt at der er en kultur, hvor man som kolleger kan tale om de fejl, der begås. For fejl bliver begået, og det gør de af alle. Hvis man kan sige højt, når man har jokket i spinaten, giver man andre en følelse af, at de også kan fortælle om deres nederlag. Når man fortæller om sine fejl, har man også muligheden for at få talt episoden igennem og få hjælp og støtte af kollegerne. 

6. Tænk over, hvordan du påvirker andre med dit humør 

Alle kan have en dårlig dag eller en svær periode. Det hører med til et godt arbejdsmiljø, at kollegerne kan rumme det, når de vel og mærket er tilstrækkeligt informeret om problemerne, så der ikke opstår rygter og usikkerhed. Det er dog også vigtigt ind imellem at kaste et blik på dit humør og den stemning, du møder dine kolleger med: Mangler du pommes frites i dit Happy Meal, er du altid en sur citron eller spreder du fest og godt humør? Det kan handle om, hvilken rutine og vane man er kommet ind i, og det er vigtigt, at man forsøger at komme ud af det, hvis man mest er sur for vanens skyld. 


Del: